Petua Sambal Bilis Lebih Enak & Lemak, Jangan Lupa Masukkan 6 Bahan Ini! – KELUARGA

“Macam mana nak buat sambal sedap macam ni”. Pertanyaan sebegini selalu kita dengar apabila ada rakan-rakan yang membawa bekalan daripada rumah. Soalnya memasak sambal asasnya adalah sama sahaja.

Jadi bagaimana sambal yang dimasak orang lain rasanya lebih sedap daripada yang kita masak.

Sebarang aneka masakan bersambal memang enak dijadikan menu utama setiap hari. Namun berdepan dengan rasa sambal yang sama pastinya membuatkan kita bosan malah adakalanya kita sendiri sudah terbiasa dengan rasa sambal itu sendiri. Bagaimana menjadikan rasa sambal lebih sedap?

Petua yang dikongsikan oleh Wan Luqman ini sedikit berbeza. Ada halia, buah keras dan tak ketinggalan gula melaka. Jom ikut caranya. Nampak macam sedap.

1. Tumis dulu bawang kisar dan cili kisar. Make sure kisar cili yang gelap warnanya..baru menarik. Make sure minyak banyak ya.

2. Aku masukkan beberapa hiris halia. Suka ada after taste halia sikit-sikit.

3. Masukkan belacan. Guna belacan yang busuk-busuk sikit..baru sedap!

4. Tumis lagi sampai pecah minyak lepas masuk belacan tu. Tumis dalam 20 minit.

5. Check dari semasa ke semasa.

6. Masukkan air asam jawa, aku rasa dalam 4 cawan kecik. Main agak-agak je ni.

7. Masukkan gula melaka, aku guna dua ketul…manis berlemak, tetapi tidak terlalu manis.

8. Masukkan buah keras dalam 2 hingga 3 biji. Tumbuk lumat.

9. Tumis lagi…jangan risau keadaan minyak sebegitu. Main sambal ni, minyak memang kena banyak…nanti boleh buang.

10. Masukkan garam, dalam sesudu kecil. Tapi jangan banyak sangat, nanti nak masukkan ikan bilis.

11. Sambung tumis dalam sejam, check keadaan bawang. Aku suka bila bawang tu dah transparent..sikit lagi.

12. Masukkan ikan bilis yang telah digoreng separa masak. Bilas-bilas dulu ok sebelum goreng, nanti masin sangat.

13. Seee…bawang yang telah lutsinar macam ni lah yang dicari sejak 50 tahun lepas.

14. Setel…masak sambal dalam sejam setengah. 1 jam 30 minit.

15. Lookie that…paduuuuuuuu.

Selamat mencuba!

Sumber: Wan LuQman

Sumber: Sumber

Facebook Comments